I år var det ett speciellt Sverigemöte på grund av att det är valår. Naturligtvis var Håbomoderaterna på plats på Stockholm Waterfront där årets Sverigemöte hölls.
VI välkomnades av Johan Forssell och Erik Ottosson, förbundsordförande för Stockholms Stad och Stockholms län i stora kongressalen. Ungefär 2500 moderater deltog under helgen. Partisekreterare Karin Enström talade också innan seminariepassen tog över. Vår KSO Catherine Öhrqvist var föreläsare på ett av seminarierna.
Mellan passen fick vi också ett föredrag om Moderata Kvinnors historia. Det hölls av Magdalena Andersson! Originalet alltså, inte den andra!
Elisabeth Svantesson, vår eminenta finansminister höll också tal.
På kvällen var det en trevlig middag som serverade närmare 2000 personer på ett helt suveränt sätt och som var mycket gott! Toastmasters var Justitieminister Gunnar Strömmer och Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.
Lördagen inleddes med Valkonvent som valledaren Martin Borgs förtjänstfullt höll i. Vilka budskap vi kommer att ha i valrörelsen och exempel på valmaterial som vi på lokal nivå också kan anpassa till vår verklighet. Mycket bra!
Vi gästades sen av Tysklands förbundskansler Friedrich Mertz som höll ett bejublat tal där han betonade våra länders samarbete och hur glad han är över Ulf Kristersson ledarskap med gagn för EU och NATO.
Sverigemötet avslutades naturligtvis av statsminister Ulf Kristersson som sa att vi är på rätt väg, men måste fortsätta framåt. Vi är inte färdiga! Vi måste undvika en vänstersväng i valet!










Text och foto: Nils-Åke Mårheden
